شناسهٔ خبر: 178063 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

افزایش ۶۰ درصدی رسیدگی به تخلفات حمل‌ونقل جاده‌ای در استان قم

خبر رئیس اداره حقوقی اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان قم عنوان کرد: در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۳ افزون بر۱۲۸ پرونده تخلفات حمل ونقل جاده‌ای در استان قم رسیدگی شده که درمقایسه با مدت مشابه سال گذشته( ۸۰ پرونده )، ۶۰ درصد افزایش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از استان قم، حمزه میناپور، رئیس اداره حقوقی این اداره کل، از افزایش ۶۰ درصدی رسیدگی به تخلفات حمل و نقل عمومی جاده‌ای استان خبر داد. 

وی افزود: در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۳، بیش از ۱۲۸ پرونده تخلفات حمل و نقل جاده‌ای در استان قم مورد رسیدگی قرار گرفت که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (۸۰ پرونده)، این افزایش محسوس است.

میناپور ادامه داد: پرونده‌های تخلفات در بخش حمل و نقل عمومی جاده‌ای در قالب کمیسیون‌های مواد ۱۱ (رانندگان ناوگان)، ۱۲ (شرکت‌های حمل و نقل جاده‌ای) و ۱۴ (مالکان ناوگان) بررسی و رسیدگی می‌شوند. از مجموع ۱۲۸ تخلف رسیدگی شده، بیش از ۶۲ پرونده در بخش حمل و نقل عمومی کالا و ۵۶ پرونده در حوزه جابه‌جایی مسافر بوده است.

رئیس اداره حقوقی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قم تصریح کرد: از مجموع ۱۲۸ پرونده رسیدگی شده، ۷۰ مورد به جرایم نقدی، ۳ مورد به تعلیق زمان‌مند فعالیت ناوگان (غیرفعال شدن کارت هوشمند)، ۴۸ مورد به تذکر و ۷ پرونده به عدم احراز تخلف ختم شده است.

میناپور با اشاره به نظارت مستمر بر فعالیت‌های حمل و نقل جاده‌ای گفت: این نظارت از طریق سامانه‌های هوشمند جاده‌ای انجام می‌شود و در کنار آن، کنترل فیزیکی فعالیت‌ها توسط کارشناسان اداره کل در تمامی اوقات سال صورت می‌گیرد. 

وی افزود: طرح‌های کنترل دروازه‌ای در گلوگاه‌های جاده‌ای، ورودی پاسگاه‌های پلیس راه، پایانه‌های مسافری و دفاتر حمل و نقل کالا اجرا می‌شوند و در این طرح‌ها، اسناد حمل و نقلی رانندگان و ناوگان و تجهیزات ایمنی ناوگان مورد بررسی قرار می‌گیرند.

میناپور به نوع تعامل متولیان حمل و نقل عمومی با کاربران جاده‌ای نیز اشاره کرد و تاکید کرد: کاربران می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف به دفاتر نمایندگی‌های ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مراجعه کرده و در صورت عدم دسترسی با سامانه تلفن گویای ۱۴۱ مرکز مدیریت راه‌ها تماس بگیرند.

وی همچنین افزود: از اهداف اصلی برخورد با تخلفات حمل و نقل جاده‌ای، تأمین حداکثری ایمنی تردد، جلوگیری از فرار بار (صدور بارنامه‌های صوری و ...) و ممانعت از سوءاستفاده از سهمیه سوخت و قاچاق آن است.

میناپور در پایان بر اهمیت تشکیل کمیسیون ماده ۱۴ (رسیدگی به تخلفات مالکان ناوگان عمومی) در شش ماهه نخست امسال تأکید کرد.